Kampania BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa, wystartowała w 2016 roku. Jej celem jest zachęcanie do systematycznych badań i edukacja na temat profilaktyki raka piersi oraz choroby na każdym jej etapie - także, gdy przybierze ona postać zaawansowaną. Podczas tegorocznej odsłony kampanii, w siedzibach kilkunastu Kół Gospodyń Wiejskich w całej Polsce odbywają się warsztaty profilaktyki raka piersi BreastFit, których uczestniczki uczą się m.in. jak samodzielnie badać piersi i jakie sygnały każda kobieta powinna uznać za niepokojące i warte konsultacji z lekarzem specjalistą.
Rak piersi nie dotyczy wyłącznie mieszkanek dużych miast – mówi Anna Kupiecka, była pacjentka, założycielka i Prezes Fundacji OnkoCafe-Razem Lepiej. – każda kobieta, także ta, która mieszka na wsi lub w małym miasteczku powinna być wyposażona w wiedzę i niezbędne narzędzia, które pozwolą jej zadbać o własne zdrowie i bezpieczeństwo. Kluczem do skutecznego leczenia jest wczesna diagnoza, dlatego koniecznie musimy umieć się badać i wiedzieć, jakie sygnały wysyłane przez nasze ciało powinny nas zaniepokoić i skłonić do dalszego działania. Nasza kampania ma wymiar długofalowy, ponieważ podczas warsztatów przeszkolimy również grono Ambasadorek Profilaktyki BreastFit, które będą dalej szkolić kobiety w swoich regionach.
Zdajemy sobie sprawę, jak ważna jest profilaktyka raka piersi, wiemy że niezależnie od wieku powinnyśmy o nią dbać – przyznaje Marlena Kułak z Koła Gospodyń Wiejskich w Jaromierzu koło Człuchowa. - Naszych dziewczyn nie musiałyśmy namawiać do udziału w warsztatach, a co ciekawsze byli z nami również Panowie – między innymi sołtys Jaromierza, Krzysztof Chuć. Ja zostałam Ambasadorką Profilaktyki Brestfit i już w przyszłym tygodniu poprowadzę cztery szkolenia z profilaktyki, posługując się fantomem, który dostałam od Fundacji.
Dodatkowo, dzięki wsparciu Philips Foundation, przeprowadzonych zostanie 500 badań USG piersi u kobiet z różnych regionów Polski, które mają utrudniony dostęp do badań diagnostycznych a jednocześnie pilnie takiego badania potrzebują.
Nowością tegorocznej odsłony kampanii jest możliwość udziału mężczyzn w warsztatach.
Pokazujemy, że partner może być dla kobiety bardzo dobrym wsparciem – mówi Adrianna Sobol, psychoonkolog Fundacji OnkoCafe – może ją dopingować do zadbania o własne zdrowie, przypominać o badaniach, wiedzieć na czym polega profilaktyka i być w nią aktywnie zaangażowany – dlatego do udziału w naszych warsztatach zapraszamy także Panów: mężów, narzeczonych, partnerów czy braci. Edukacja mężczyzn z profilaktyki raka piersi, uświadomienie im, jak mogą pomóc kobiecie w samobadaniu, jak mogą z nią rozmawiać i wesprzeć w procesie diagnozy oraz w przypadku choroby to kluczowe aspekty naszej kampanii.
Nazwa BreastFit nawiązuje do popularnej dyscypliny sportu – crossfit’u: rodzaju wymagającego treningu i określonej filozofii: samodyscypliny, hartowania ducha i ciała, codziennej walki ze słabościami i wypracowania dotychczas nieosiągalnej, niezwykle wysokiej sprawności fizycznej a warsztatom będą towarzyszyć sesje zdjęciowe do kalendarza Power of Community 2022, który jak co roku jest zwieńczeniem wszystkich działań realizowanych w ramach kampanii.
Od początku istnienia kalendarza, jego ideą było zaangażowanie w projekt polskich sportowców, którzy przyłączając się do akcji popularyzowania profilaktyki raka piersi, są ambasadorami kampanii i chętnie wspierają kobiety w działaniach profilaktycznych oraz pozują do prezentowanych w kalendarzu zdjęć.
Nasz kalendarz będzie w tym roku inny niż w poprzednich edycjach z dwóch powodów – mówi Kuba Popławski pomysłodawca i autor kalendarza – Po pierwsze dlatego, że na jego kartach – po raz pierwszy zobaczymy nie tylko sportowców ale także kobiety. Naszymi modelkami są Panie z lokalnych Kół Gospodyń Wiejskich, które przyłączyły się do naszego projektu. Pokazujemy współpracę kobiety i mężczyzny jako podstawę każdego działania. Po drugie, zdjęcia do kalendarza realizujemy nie w jednej - jak dotychczas, ale w 12 różnych lokalizacjach. Pokazujemy piękno i różnorodność Polski, od morza po Tatry, zdjęcia robimy w miejscach wyjątkowych i związanych z naszą tradycją. Chcemy pokazać piękno i współpracę mężczyzny z kobietami w otoczeniu sielankowego, prostego życia na wsi. Jak zwykle są z nami sportowcy – wśród nich czołówka polskich crossfiterów, którzy są z nami od lat w tym projekcie: Daniel Józek Qczaj, Michał Karmowski, Bronisław Olenkowicz, Rafał Gil, Piotr Mielczarek i Michał Bądźmierowski , czyli instagramowy Modny Tata.
Tegoroczna edycja kampanii rozpoczęła się na południu Polski, następnie warsztaty i sesje odbyły się na Pomorzu i na Kaszubach. Kolejne sesje odbędą się w Centralnej Polsce.
Premierę kalendarza zaplanowano na jesień b.r. , jednak już teraz można kupić go za pośrednictwem strony www.breastfit.onkocafe.pl w ramach rozpoczętej już przedsprzedaży.
Jak co roku, kampanię BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa wspierają: Novartis i Philips Fundation. Patronat honorowy nad kampanią objął Rzecznik Praw Pacjenta, inicjatywę wspierają także serwis Przelewy24 oraz Press-Service Monitoring Mediów.