Ruszyła VII edycja kampanii
Czy znasz kogoś kto choruje na raka piersi? Większość z nas odpowie na to pytanie twierdząco. Wszyscy znamy kogoś, kto choruje lub chorował na raka. To zwykłe osoby, mające dom, rodzinę, przyjaciół, pasje. To mama, przyjaciółka, sąsiadka. To może być każda z nas.
2022-08-10, 13:28

Rak piersi to najczęściej występujący nowotwór złośliwy u kobiet[1]. Jak pokazują statystyki, Polska jest krajem, w którym zachorowalność i śmiertelność z jego powodu ciągle wzrasta. Szacuje się, że co roku diagnozę raka piersi słyszy około 20[2] tysięcy Polek. Na przestrzeni ostatnich lat, nastąpił ogromny postęp w leczeniu raka piersi, dając pacjentkom szansę na dłuższe życie oraz lepszą jego jakość w trakcie leczenia,
a nawet całkowite wyleczenie, o ile nowotwór został wykryty na odpowiednio wczesnym etapie, a nowoczesna terapia została zastosowana we właściwym momencie. Mimo dostępnych badań diagnostycznych i coraz lepszych metod leczenia, w Polsce mamy rosnący trend umieralności z powodu tego nowotworu, w odróżnieniu od reszty Europy. Aby zwrócić uwagę na kluczową rolę profilaktyki raka piersi, szybkiej diagnostyki, właściwej organizacji opieki onkologicznej   i doboru odpowiedniego leczenia, Fundacja OnkoCafe – Razem Lepiej, zainicjowała VII edycję kampanii edukacyjnej „BreastFit. Kobiecy Biust. Męska Sprawa”.

Choroba – zmiana na wszystkich płaszczyznach życia

Kampania „BreastFit. Kobiety biust. Męska sprawa” powstała w 2015 roku i od początku jej misją jest zachęcanie kobiet do wykonywania regularnych badań oraz edukacja na temat wagi wczesnej diagnostyki oraz choroby na każdym jej etapie, także w stopniu zaawansowanym.

- W ciągu siedmiu lat, od momentu rozpoczęcia kampanii, nastąpiło wiele zmian, zarówno
w kontekście postrzegania chorób nowotworowych, jak i w dostępie do innowacyjnych terapii. Znacząco wzrosła świadomość społeczna na temat raka piersi, w tym w stopniu zaawansowanym. To sprawiło, że zmieniła się także postawa pacjentki i jej podejścia do leczenia. Dzisiejsza pacjentka jest świadoma swojej podmiotowości w systemie ochrony zdrowia, zdobywa wiedzę z zakresu specyfiki podtypu nowotworu, na który choruje
i z zaangażowaniem uczestniczy w procesie leczenia.

Właśnie dlatego idea zmiany została myślą przewodnią najnowszej edycji kampanii  – mówi Anna Kupiecka, Prezes Fundacji OnkoCafe-Razem Lepiej.

Kampania jest skierowana również do mężczyzn, aby zachęcić ich do włączenia się
w działania promujące profilaktykę wśród bliskich im kobiet. Dzięki temu zmiana w ich życiu spowodowana diagnozą i podjęciem ewentualnego leczenia może być wprowadzona szybciej i przynieść więcej korzyści pacjentce oraz jej bliskim. Istotnym elementem działań jest dostarczanie mężczyznom wiedzy o sposobach wsparcia, narzędziach do rozmowy,
a partnerom podstawowych umiejętności w zakresie badania piersi partnerki.

Wiedza – podstawa w profilaktyce i leczeniu raka piersi

Ostatnich kilka lat to też rozwój medycyny, który przyniósł wiele nowoczesnych terapii, pozwalających na dobranie indywidualnego sposobu leczenia. Rak piersi jest chorobą zróżnicowaną pod względem typów, a określenie „rak piersi” oznaczać może schorzenia
o różnym przebiegu, rokowaniu i odpowiedzi na leczenie. - Wiemy, że istnieje kilka  typów  raka piersi, różniących się od siebie cechami biologicznymi i podatnością na różne rodzaje leczenia celowanego i rokowaniem. Dostępne opcje terapeutyczne są bardzo zróżnicowane,
i dopasowane do danego typu nowotworu. We wszystkich przypadkach leczenie jest wieloetapowe. Rozróżniamy leczenie wczesnego raka piersi, gdzie celem terapii jest wyleczenie od zaawansowanego raka piersi. W przypadku chorych na zaawansowanego, uogólnionego raka piersi celem leczenia jest zapewnienie jak najdłuższego życia przy zachowaniu jak najlepszej jego jakości. Dzięki postępowi medycyny,  pojawieniem się  innowacyjnego leczenia, możliwości skutecznego leczenia tej postaci raka znacznie wzrosły.  Coraz częściej chorzy na uogólnionego raka piersi mogą  być długotrwale leczeni i choroba ta ma cechy choroby przewlekłej
– mówi Prof. Tadeusz Pieńkowski

Aby podnieść świadomość pacjentek z zaawansowanym rakiem piersi i ich bliskich na temat poszczególnych etapów diagnostyki i leczenia zaawansowanego raka piersi, w ramach VII edycji kampanii zostanie zorganizowany cykl warsztatów edukacyjnych. W trakcie spotkań, psychoonkolog Adrianna Sobol, przedstawi także praktyczne wskazówki, jak oswajać silne emocje towarzyszące chorobie i opowie o praktycznych aspektach procesu terapii w danym stadium. Warsztaty „Zaawansowany rak piersi – pytam, wiem, leczę się” zostaną zorganizowane w 5 miastach w Polsce – w Łodzi, Kielcach, Lublinie, Poznaniu i Olsztynie.

Elementem tegorocznych działań będą też spotkania edukacyjne na temat profilaktyki raka piersi dla lokalnych oddziałów stowarzyszenia Kobiety w Centrum, partnera społecznego kampanii.

Power of Community – kolejna odsłona wyjątkowego kalendarza

Po raz kolejny 12 sportowców wcieliło się w roli modeli, by wesprzeć ideę kampanii i stworzyć charytatywny kalendarz „Powr of Community 2023”, z którego dochód zostanie przeznaczony na wsparcie kobiet z zaawansowanym rakiem piersi.

Wraz z upływem lat rośnie ilość osób za które jesteśmy odpowiedzialni – odpowiadamy za coraz starszych rodziców, partnerów, dzieci. Konsekwentnie powinniśmy dawać przykład jak dbać o zdrowie, motywować do tego bliskich oraz przypominać o wadze profilaktyki. W tym roku poprzez kalendarz chcemy pokazać, że zmiana w życiu mężczyzny jaką może być choroba bliskiej osoby, jest czymś czego musi się spodziewać i powinien wiedzieć jak w jej obliczu sobie poradzić. Dzięki temu będzie skutecznym wsparciem dla bliskich – mówi Jakub Popławski, inicjator i producent kalendarza Power of Community. Autorem zdjęć do kalendarza jest Tomasz Zienkiewicz.

Premiera kalendarza odbędzie się w październiku. Wzorem lat ubiegłych w sesji zdjęciowej udział wzięli, m.in. trener i motywator Daniel Qczaj, kulturysta Michał Karmowski, crossfitowiec Bartek Lipka oraz wielu innych zaangażowanych, znanych sportowców.

BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa

Kampania „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa” powstała z inicjatywy Fundacji Onkocafe–Razem Lepiej. Nazwa „BreastFit” nawiązuje do popularnej dyscypliny sportu – crossfit’u- rodzaju treningu, ale także pewnej filozofii samodyscypliny oraz codziennej walki ze słabościami. BreastFit to sztuka badania piersi, rozmowy oraz wsparcia emocjonalnego. Jest to rodzaj treningu włączający mężczyzn w dbanie o zdrowie najważniejszych dla nich kobiet.

Partner główny kampanii: Novartis

Partner kampanii: AstraZeneca

Patronat honorowy: Rzecznik Praw Pacjenta

Patroni społeczni: Ogólnopolska Federacja Onkologiczna, Stowarzyszenie Kobiety w Centrum

Partner medialny: Twój Styl 

Inicjatywę wspiera serwis: Przelewy24.pl

Więcej informacji nt. kampanii BreastFit można znaleźć na stronie breastfit.onkocafe.pl

Zdjęcia do pobrania: https://drive.google.com/drive/folders/1KAmEjRwjKnz5yyjYFSNnHOeZWP8Ovvba?usp=sharing

[1] Krajowy Rejestr Nowotworów, http://onkologia.org.pl/rak-piersi-kobiet/  [data dostępu: 25.07.2022 r.]

[2] Dane opracowane przez European Cancer Information System (ECIS) na zlecenie Komisji Europejskiej, pełny raport dostępny na stronie: https://ecis.jrc.ec.europa.eu/explorer.php ,[data dostępu: 25.07.2022 r.].

KONTAKT / AUTOR
Anna Kupiecka
Prezes
Fundacja Onkocafe - Razem Lepiej
537 888 789
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2022.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.