W roli głównej: kalendarz, który pomaga
Debata ,,Rak piersi w roli głównej'' w PAP 10.10.19 r. Zapominam, boję się, nie wiem jak – tak kobiety tłumaczą fakt, że nie wykonują regularnie samobadania piersi. Tymczasem jest to jedno z nielicznych badań, na które nie musimy czekać w kolejce u lekarza, jechać do laboratorium czy specjalnie się do niego przygotowywać. Wszystko, co musimy zrobić, to pamiętać, aby w odpowiednim momencie cyklu poświęcić dosłownie 5 minut na wykonanie kilku prostych ruchów oraz obserwację. O tym, jak ważne jest wczesne wykrywanie raka piersi, rozmawiali eksperci, pacjenci i ambasadorzy kampanii BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa, podczas spotkania zorganizowanego z okazji premiery charytatywnego kalendarza Power of Community 2020. Dochód ze sprzedaży kalendarza tradycyjnie przeznaczony jest na wsparcie pacjentek z zaawansowanym rakiem piersi i ich bliskich.
2019-10-11, 09:13

W roli głównej: kalendarz, który pomaga

Prawie 50% kobiet nie wykonuje comiesięcznego samobadania piersi – sportowcy chcą zmienić te statystyki[1]

Zapominam, boję się, nie wiem jak – tak kobiety tłumaczą fakt, że nie wykonują regularnie samobadania piersi. Tymczasem jest to jedno z nielicznych badań, na które nie musimy czekać w kolejce u lekarza, jechać
do laboratorium czy specjalnie się do niego przygotowywać. Wszystko, co musimy zrobić, to pamiętać, aby
w odpowiednim momencie cyklu poświęcić dosłownie 5 minut na wykonanie kilku prostych ruchów oraz obserwację. O tym, jak ważne jest wczesne wykrywanie raka piersi, rozmawiali eksperci, pacjenci i ambasadorzy kampanii
BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa, podczas spotkania zorganizowanego z okazji premiery charytatywnego kalendarza Power of Community 2020. Dochód ze sprzedaży kalendarza tradycyjnie przeznaczony jest na wsparcie pacjentek z zaawansowanym rakiem piersi i ich bliskich.

Prolog: badajmy się regularnie!

Najnowsze badanie sondażowe[2] przeprowadzone w ramach kampanii BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa w 2019 roku, pokazuje, że tylko 42% Polaków ma świadomość, że samobadanie piersi należy wykonywać co najmniej raz
w miesiącu. Nieco większą wiedzę w tym zakresie mają kobiety niż mężczyźni (50% vs. 33%). Alarmujące jest,
że prawie 50% ankietowanych kobiet nie wykonuje comiesięcznego samobadania piersi. Zdecydowana większość (72%, w tym 66% kobiet oraz 77% mężczyzn) Polaków nie wie, w którym dniu cyklu miesiączkowego powinno się wykonywać samobadanie piersi. Tylko 7% ma świadomość, że badanie to powinno być wykonane między 5. a 10. dniem. Regularne samobadanie daje realną szansę na to, żeby wesprzeć proces diagnostyki i leczenia.

– Badania przesiewowe zalecane dla kobiet, które nie są w grupie ryzyka, czyli samobadanie piersi, badania kontrolne przeprowadzone przez lekarza czy mammografia, pomagają wykryć zmiany już na wczesnym etapie, kiedy możliwości terapeutyczne są znacznie większe – mówi dr Agnieszka Jagiełło-Gruszfeld, Klinika Nowotworów Piersi i Chirurgii Rekonstrukcyjnej w Centrum Onkologii w Warszawie.

Eksperci są zgodni co do tego, że wczesne wykrycie choroby zwiększa szansę jej wyleczenia. Kampanie takie, jak BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa uwrażliwiają na kwestie profilaktyki, zachęcają do regularnych badań,
a także do aktywnego poszukiwania wsparcia, gdy przyjdzie zmierzyć się z chorobą.

– Kobiety nie zawsze są świadome gdzie i jak mogą szukać wsparcia i informacji na temat leczenia czy rodzaju choroby, z jaką się mierzą. Od 5 lat naszej działalności próbujemy usprawnić przepływ informacji dotyczących wczesnej diagnostyki, ale także poruszania się po polskim systemie ochrony zdrowia. Dążymy do tego, by temat choroby, także w stadium zaawansowanym, był powszechnie dyskutowany, dzięki czemu mamy szanse na zwiększanie świadomości społeczeństwa – mówi Anna Kupiecka, Prezes Fundacji OnkoCafe – Razem Lepiej.

Według wyników badania Polacy uważają również, że 56% nowotworów piersi rozwinie się do postaci zaawansowanej[3]. A jaka jest rzeczywistość?

Zdarza się, że choroba postępuje lub w momencie diagnozy rak piersi jest w stadium zaawansowanym. Szacuje się, że rak piersi do postaci zaawansowanej rozwija się u ok. 30% chorych kobiet, u ok. 5-10% rozpoznawany jest wówczas, gdy choroba daje już przerzuty do innych organów[4]. Należy jednak pamiętać, że choroba ta w stadium zaawansowanym, mimo, że aktualnie nieuleczalna, często skutecznie poddaje się leczeniu – dodaje dr Agnieszka Jagiełło-Gruszfeld.

Ujęcie czwarte: Akcja!

Nieodłączną częścią kampanii BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa jest charytatywny kalendarz Power of Community 2020, poświęcony właśnie wczesnemu wykrywaniu choroby oraz wspierający kobiety z zaawansowanym rakiem piersi. Scenerię wyjątkowej sesji do kalendarza stanowiła w tym roku Opera Bałtycka w Gdańsku. Po raz kolejny 12 sportowców spotkało się w jednym celu, aby podkreślić, jak ważne jest wsparcie bliskich mężczyzn w chorobie. Przesłaniem kalendarza jest zachęcenie mężczyzn do wspierania kobiet w regularnych badaniach, tytułowy BreastFit to wspólny trening z myślą o zdrowiu kobiet. Bohaterowie kalendarza podkreślają jednocześnie, że wiedza, jak mądrze wspierać w chorobie, może okazać się bezcenna.

– Sprawa dotyczy nas wszystkich – tu nie ma podziałów. Zarówno kobiety, jak i mężczyźni muszą być świadomi czym jest rak piersi, jak wygląda jego wczesna diagnostyka i jak możemy rozpowszechniać wiedzę na ten temat.
64% mężczyzn przyznaje, że przynajmniej raz zachęcało swoje partnerki do profilaktyki w zakresie badania piersi. Biorąc pod uwagę jak wiele kobiet każdego roku słyszy diagnozę „rak piersi”, to wciąż za mało. Jak w treningach,
tu liczy się regularność. Dlatego cieszę się, że nasza kampania już po raz czwarty edukuje mężczyzn, jak ważne jest wsparcie i zaangażowanie w zdrowie bliskich nam kobiet. To jest nasza
najważniejsza życiowa rola, którą powinniśmy odegrać jak najlepiej – mówi Jakub Popławski, inicjator i producent kalendarza Power of Community.

– W kampanii BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa mówimy o tym, w jaki sposób mężczyźni mogą wspierać kobiety w utrzymaniu regularności samobadania oraz – jeśli zaistnieje taka konieczność – w trakcie choroby
na każdym jej etapie, również, gdy przybierze ona postać zaawansowaną. Jak pokazują badania, większość Polaków ma świadomość, że kobiety z rakiem piersi oczekują przede wszystkim wsparcia rodziny, partnera czy męża, a także akceptacji ze strony społeczeństwa. Żeby sprostać tej potrzebie, warto pogłębiać wiedzę i rozumienie tematu
– mówi Adrianna Sobol, psychoonkolog Fundacji OnkoCafe – Razem Lepiej

Zaangażowani w zdrowie Polek

To już kolejny rok, w którym swoje wsparcie dla kampanii deklaruje grono wyjątkowych ambasadorów – Joanna Górska, Daria Ładocha, Dorota Godzina, Rafał Bryndal oraz Michał Będźmirowski. W tegorocznej odsłonie kalendarza wziął udział trener fitness Daniel Józek Qczaj.

 

Prawie 19 tysięcy kobiet[5] w ostatnim roku zachorowało na raka piersi. Myślę, że skala zachorowań jest wystarczającym powodem do tego, by wziąć udział w sesji do kalendarza, z którego dochód przeznaczony jest na wsparcie kobiet z zaawansowanym stadium tej choroby. Wsparcie mężczyzn może być szczególnie ważne, bo nie siła i wielkość mięśni decyduje o męskości, lecz czujność i odpowiedzialność za zdrowie bliskiej kobiety – mówi Daniel Józek Qczaj, trener motywator, ambasador tegorocznej kampanii BreastFit.

Epilog: Kalendarz Power of Community 2020 jest już dostępny na stronie www.breastfit.pl

Kampania BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa powstała z inicjatywy Fundacji OnkoCafe – Razem Lepiej, jej partnerem jest Novartis Oncology. Celem kampanii jest zachęcenie do systematycznych badań i edukacja na temat choroby, jaką jest zaawansowany rak piersi.

Partnerami społecznymi kampanii BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa są: Polskie Amazonki Ruch Społeczny, Federacja Stowarzyszeń „Amazonki”, Alivia – Fundacja Onkologiczna, Stowarzyszenie AMAZONKI Warszawa-Centrum, Fundacja Rak’n’Roll – Wygraj życie, Fundacja OmeaLife Rak piersi nie ogranicza, Fundacja Instytut Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej. Partnerzy Medialni kampanii: Radio Płock, Sieć dla Zdrowia. Kampanię wspierają: Przelewy24.pl. Partnerem medialnym kalendarza Power of Community 2020 jest Twój Styl oraz Opera Bałtycka w Gdańsku.

IV edycja kampanii objęta została honorowym patronatem Małżonki Prezydenta RP Agaty Kornhauser-Dudy. Partnerem merytorycznym kampanii jest Polskie Towarzystwo Onkologiczne. Partnerem specjalnym kampanii jest Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec.

Trailer spotu kalendarza Power of Community 2020 dostępny jest pod linkiem: https://www.facebook.com/OnkoCafe/videos/1261518710687303/

 Dodatkowe informacje:

Fundacja OnkoCafe – Razem Lepiej: Anna Kupiecka, +48 537 888 789, biuro@onkocafe.pl

 [1] Badanie przeprowadzone w lipcu br. przez Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia na reprezentacyjnej grupie Polaków (Łącznie 1020 osób, w tym 493 mężczyzn
i 527 kobiet) w wieku od 18 do 65 lat z całej Polski.

[2] Ibidem.

[3] Ibidem.

[4] Niewidoczna kobieta. Raport dotyczący wpływu osobistego, społecznego i ekonomicznego zaawansowanego raka piersi
w Europie http://www.wearehereandnow.com/pl/files/here-and-now-report.pdf, data dostępu: 07.10.2019.

[5] Wojciechowska Urszula, Didkowska Joanna. Zachorowania i zgony na nowotwory złośliwe w Polsce. Krajowy Rejestr Nowotworów, Centrum Onkologii-Instytut im. Marii Skłodowskiej-Curie. Dostępne na stronie http://onkologia.org.pl/raporty/#tabela_rok, data wygenerowania raportu 19.07.2019

KONTAKT / AUTOR
Anna Kupiecka
Prezes
Fundacja Onkocafe - Razem Lepiej
537 888 789
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2024.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.