W roli głównej: kalendarz, który pomaga
Debata ,,Rak piersi w roli głównej'' w PAP 10.10.19 r. Zapominam, boję się, nie wiem jak – tak kobiety tłumaczą fakt, że nie wykonują regularnie samobadania piersi. Tymczasem jest to jedno z nielicznych badań, na które nie musimy czekać w kolejce u lekarza, jechać do laboratorium czy specjalnie się do niego przygotowywać. Wszystko, co musimy zrobić, to pamiętać, aby w odpowiednim momencie cyklu poświęcić dosłownie 5 minut na wykonanie kilku prostych ruchów oraz obserwację. O tym, jak ważne jest wczesne wykrywanie raka piersi, rozmawiali eksperci, pacjenci i ambasadorzy kampanii BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa, podczas spotkania zorganizowanego z okazji premiery charytatywnego kalendarza Power of Community 2020. Dochód ze sprzedaży kalendarza tradycyjnie przeznaczony jest na wsparcie pacjentek z zaawansowanym rakiem piersi i ich bliskich.
2019-10-11, 09:13

W roli głównej: kalendarz, który pomaga

Prawie 50% kobiet nie wykonuje comiesięcznego samobadania piersi – sportowcy chcą zmienić te statystyki[1]

Zapominam, boję się, nie wiem jak – tak kobiety tłumaczą fakt, że nie wykonują regularnie samobadania piersi. Tymczasem jest to jedno z nielicznych badań, na które nie musimy czekać w kolejce u lekarza, jechać
do laboratorium czy specjalnie się do niego przygotowywać. Wszystko, co musimy zrobić, to pamiętać, aby
w odpowiednim momencie cyklu poświęcić dosłownie 5 minut na wykonanie kilku prostych ruchów oraz obserwację. O tym, jak ważne jest wczesne wykrywanie raka piersi, rozmawiali eksperci, pacjenci i ambasadorzy kampanii
BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa, podczas spotkania zorganizowanego z okazji premiery charytatywnego kalendarza Power of Community 2020. Dochód ze sprzedaży kalendarza tradycyjnie przeznaczony jest na wsparcie pacjentek z zaawansowanym rakiem piersi i ich bliskich.

Prolog: badajmy się regularnie!

Najnowsze badanie sondażowe[2] przeprowadzone w ramach kampanii BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa w 2019 roku, pokazuje, że tylko 42% Polaków ma świadomość, że samobadanie piersi należy wykonywać co najmniej raz
w miesiącu. Nieco większą wiedzę w tym zakresie mają kobiety niż mężczyźni (50% vs. 33%). Alarmujące jest,
że prawie 50% ankietowanych kobiet nie wykonuje comiesięcznego samobadania piersi. Zdecydowana większość (72%, w tym 66% kobiet oraz 77% mężczyzn) Polaków nie wie, w którym dniu cyklu miesiączkowego powinno się wykonywać samobadanie piersi. Tylko 7% ma świadomość, że badanie to powinno być wykonane między 5. a 10. dniem. Regularne samobadanie daje realną szansę na to, żeby wesprzeć proces diagnostyki i leczenia.

– Badania przesiewowe zalecane dla kobiet, które nie są w grupie ryzyka, czyli samobadanie piersi, badania kontrolne przeprowadzone przez lekarza czy mammografia, pomagają wykryć zmiany już na wczesnym etapie, kiedy możliwości terapeutyczne są znacznie większe – mówi dr Agnieszka Jagiełło-Gruszfeld, Klinika Nowotworów Piersi i Chirurgii Rekonstrukcyjnej w Centrum Onkologii w Warszawie.

Eksperci są zgodni co do tego, że wczesne wykrycie choroby zwiększa szansę jej wyleczenia. Kampanie takie, jak BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa uwrażliwiają na kwestie profilaktyki, zachęcają do regularnych badań,
a także do aktywnego poszukiwania wsparcia, gdy przyjdzie zmierzyć się z chorobą.

– Kobiety nie zawsze są świadome gdzie i jak mogą szukać wsparcia i informacji na temat leczenia czy rodzaju choroby, z jaką się mierzą. Od 5 lat naszej działalności próbujemy usprawnić przepływ informacji dotyczących wczesnej diagnostyki, ale także poruszania się po polskim systemie ochrony zdrowia. Dążymy do tego, by temat choroby, także w stadium zaawansowanym, był powszechnie dyskutowany, dzięki czemu mamy szanse na zwiększanie świadomości społeczeństwa – mówi Anna Kupiecka, Prezes Fundacji OnkoCafe – Razem Lepiej.

Według wyników badania Polacy uważają również, że 56% nowotworów piersi rozwinie się do postaci zaawansowanej[3]. A jaka jest rzeczywistość?

Zdarza się, że choroba postępuje lub w momencie diagnozy rak piersi jest w stadium zaawansowanym. Szacuje się, że rak piersi do postaci zaawansowanej rozwija się u ok. 30% chorych kobiet, u ok. 5-10% rozpoznawany jest wówczas, gdy choroba daje już przerzuty do innych organów[4]. Należy jednak pamiętać, że choroba ta w stadium zaawansowanym, mimo, że aktualnie nieuleczalna, często skutecznie poddaje się leczeniu – dodaje dr Agnieszka Jagiełło-Gruszfeld.

Ujęcie czwarte: Akcja!

Nieodłączną częścią kampanii BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa jest charytatywny kalendarz Power of Community 2020, poświęcony właśnie wczesnemu wykrywaniu choroby oraz wspierający kobiety z zaawansowanym rakiem piersi. Scenerię wyjątkowej sesji do kalendarza stanowiła w tym roku Opera Bałtycka w Gdańsku. Po raz kolejny 12 sportowców spotkało się w jednym celu, aby podkreślić, jak ważne jest wsparcie bliskich mężczyzn w chorobie. Przesłaniem kalendarza jest zachęcenie mężczyzn do wspierania kobiet w regularnych badaniach, tytułowy BreastFit to wspólny trening z myślą o zdrowiu kobiet. Bohaterowie kalendarza podkreślają jednocześnie, że wiedza, jak mądrze wspierać w chorobie, może okazać się bezcenna.

– Sprawa dotyczy nas wszystkich – tu nie ma podziałów. Zarówno kobiety, jak i mężczyźni muszą być świadomi czym jest rak piersi, jak wygląda jego wczesna diagnostyka i jak możemy rozpowszechniać wiedzę na ten temat.
64% mężczyzn przyznaje, że przynajmniej raz zachęcało swoje partnerki do profilaktyki w zakresie badania piersi. Biorąc pod uwagę jak wiele kobiet każdego roku słyszy diagnozę „rak piersi”, to wciąż za mało. Jak w treningach,
tu liczy się regularność. Dlatego cieszę się, że nasza kampania już po raz czwarty edukuje mężczyzn, jak ważne jest wsparcie i zaangażowanie w zdrowie bliskich nam kobiet. To jest nasza
najważniejsza życiowa rola, którą powinniśmy odegrać jak najlepiej – mówi Jakub Popławski, inicjator i producent kalendarza Power of Community.

– W kampanii BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa mówimy o tym, w jaki sposób mężczyźni mogą wspierać kobiety w utrzymaniu regularności samobadania oraz – jeśli zaistnieje taka konieczność – w trakcie choroby
na każdym jej etapie, również, gdy przybierze ona postać zaawansowaną. Jak pokazują badania, większość Polaków ma świadomość, że kobiety z rakiem piersi oczekują przede wszystkim wsparcia rodziny, partnera czy męża, a także akceptacji ze strony społeczeństwa. Żeby sprostać tej potrzebie, warto pogłębiać wiedzę i rozumienie tematu
– mówi Adrianna Sobol, psychoonkolog Fundacji OnkoCafe – Razem Lepiej

Zaangażowani w zdrowie Polek

To już kolejny rok, w którym swoje wsparcie dla kampanii deklaruje grono wyjątkowych ambasadorów – Joanna Górska, Daria Ładocha, Dorota Godzina, Rafał Bryndal oraz Michał Będźmirowski. W tegorocznej odsłonie kalendarza wziął udział trener fitness Daniel Józek Qczaj.

 

Prawie 19 tysięcy kobiet[5] w ostatnim roku zachorowało na raka piersi. Myślę, że skala zachorowań jest wystarczającym powodem do tego, by wziąć udział w sesji do kalendarza, z którego dochód przeznaczony jest na wsparcie kobiet z zaawansowanym stadium tej choroby. Wsparcie mężczyzn może być szczególnie ważne, bo nie siła i wielkość mięśni decyduje o męskości, lecz czujność i odpowiedzialność za zdrowie bliskiej kobiety – mówi Daniel Józek Qczaj, trener motywator, ambasador tegorocznej kampanii BreastFit.

Epilog: Kalendarz Power of Community 2020 jest już dostępny na stronie www.breastfit.pl

Kampania BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa powstała z inicjatywy Fundacji OnkoCafe – Razem Lepiej, jej partnerem jest Novartis Oncology. Celem kampanii jest zachęcenie do systematycznych badań i edukacja na temat choroby, jaką jest zaawansowany rak piersi.

Partnerami społecznymi kampanii BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa są: Polskie Amazonki Ruch Społeczny, Federacja Stowarzyszeń „Amazonki”, Alivia – Fundacja Onkologiczna, Stowarzyszenie AMAZONKI Warszawa-Centrum, Fundacja Rak’n’Roll – Wygraj życie, Fundacja OmeaLife Rak piersi nie ogranicza, Fundacja Instytut Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej. Partnerzy Medialni kampanii: Radio Płock, Sieć dla Zdrowia. Kampanię wspierają: Przelewy24.pl. Partnerem medialnym kalendarza Power of Community 2020 jest Twój Styl oraz Opera Bałtycka w Gdańsku.

IV edycja kampanii objęta została honorowym patronatem Małżonki Prezydenta RP Agaty Kornhauser-Dudy. Partnerem merytorycznym kampanii jest Polskie Towarzystwo Onkologiczne. Partnerem specjalnym kampanii jest Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec.

Trailer spotu kalendarza Power of Community 2020 dostępny jest pod linkiem: https://www.facebook.com/OnkoCafe/videos/1261518710687303/

 Dodatkowe informacje:

Fundacja OnkoCafe – Razem Lepiej: Anna Kupiecka, +48 537 888 789, biuro@onkocafe.pl

 [1] Badanie przeprowadzone w lipcu br. przez Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia na reprezentacyjnej grupie Polaków (Łącznie 1020 osób, w tym 493 mężczyzn
i 527 kobiet) w wieku od 18 do 65 lat z całej Polski.

[2] Ibidem.

[3] Ibidem.

[4] Niewidoczna kobieta. Raport dotyczący wpływu osobistego, społecznego i ekonomicznego zaawansowanego raka piersi
w Europie http://www.wearehereandnow.com/pl/files/here-and-now-report.pdf, data dostępu: 07.10.2019.

[5] Wojciechowska Urszula, Didkowska Joanna. Zachorowania i zgony na nowotwory złośliwe w Polsce. Krajowy Rejestr Nowotworów, Centrum Onkologii-Instytut im. Marii Skłodowskiej-Curie. Dostępne na stronie http://onkologia.org.pl/raporty/#tabela_rok, data wygenerowania raportu 19.07.2019

KONTAKT / AUTOR
Anna Kupiecka
Prezes
Fundacja Onkocafe - Razem Lepiej
537 888 789
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015.  Dla dziennikarzy